torsdag 15 mars 2012

Köp inte skor på Team Sportia!

Adidas Escalate Stability Dämpning i häl och framfot. Pronationstöd för extra stabilitet. Ascics Gel 1170 bra stötdämpning i häl och framfot. Duomax pronationsstöd för extra stabilitet. Ascics GT-2170 mycket stötdämpning och löpkänsla pronationsstöd för ..... osv osv
Men nu vet ju ni bättre.. eller hur. Stoppa "gorillalöpningen" Det finns inget naturligare för människan än att just springa och vi har sprungit i miljontals år! Det har aldrig tidigare funnits pronationstöd och extra extra dämpning och vi sprang både längre och fortare förr. Ett starkt ben med bra fötter och spänstiga vader och fotvalv ger det bästa pronationsstödet och dämpning. Mest troligt är att du får besvär av alla escalate stability och GEL GT. Nej testa att träna upp dina ben och fötter -köp skor med minimalt med stöd och spring i skogen. Köp neutrala skor med beteckningen tävlingskor - för lite längre löpning rekommenderar jag Saucony Kinvara.

4 kommentarer:

  1. Rickard Johansson21 mars 2012 kl. 02:07

    Mycket intressant med den här typen av löpning, helt klart. Dock finns olika rön angående detta och jag tror att man ska vara försiktig med att rekommendera det fullt ut till många nybörjare. Jag är dock lite förbryllad över Tema Sportia-referensen? Jag vet många butiker inom den här kedjan som kan mycket om detta och som förespråkar den här typen av skor till många som anses kunna dra fördelar av sådan träning. Ser dock inte vad man skulle tjäna på att hänga ut ett specifikt företag på de här sättet; underbygger egentligen argumenten.

    MVH
    Ett fan av "barfotalöpning", tillika kollega i sport- och hälsobranschen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rickard! Tack för din reaktion. Jag har sett för många sk nybörjare med problem från knän och höfter för att förstå att många sportbutiker ger fel rekommendationer om löparskor. Att det blev just Team Sportia som fick "klä skott" för mitt inlägg beror på er annons i TSL som enligt mig förleder motionärer att tro att dom måste skydda sig mot belastning med bra sstötdämpning pronationsstöd mm. Jag menar att framförallt nybörjaren/motionären behöver lätta skor som ger bättre löpsteg och istället hjälp med en bättre löpteknik. Samarbeta med mig istället och lär motionären att springa och träna rätt istället för att sälja "fel" skor. Lär dom rätt hållning och löpsteg - filma dom i profil och visa på en bättre löpning!. Det finns mycket vi kan göra tillsammans för att hjälpa fler att komma igång med löpning = förbättra hälsan.
      Vi ses Rickard :)

      Radera
  2. http://beta.marathon.se/inspiration/myter-och-sanningar-om-barfotal%C3%B6pning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym! Vill du vara med i debatten skall skriva under med ditt namn. Du hänvisar till en artikel/us som menar att det inte finns bra forskning bakom barfotalöpning! Det behövs inte särskilt mycket forskning för att förstå att skoföretagen (i sin iver att tjäna mer pengar på löparskor) har gått för långt i sin "utveckling" av skor. Undersökningen jämför barfotalöpning med att springa med skor. Jag har aldrig sagt att man enbart skall springa barfota men däremot att klumpiga skor förstör din löpning.

      Radera