torsdag 15 december 2011

Riktiga atleter!


Sofia Boutella - dansare och superatlet!

Vi har ju skrivit en del här på bloggen om vikten av att ha rätt skor när man tränar = funktionella skor utan mängder av dämpning som mer hämmar och försvårar vår träning än att underlätta den. Inom dansen har man alltid haft skor av den här typen med tunn sula, balettskor till exempel. Ja inte tåspetsskor då, de är ju riktigt extrema dojjor, utan de man har på träning, enkla skor med en platt skinnsula. Ger rörelsefrihet i fot och tår och inte minst en bra känsla och kontroll över rörelsen. Starka fötter borde komma som ett brev på posten!

Dämpningen får man själv stå för och landa mjukt efter ett hopp. Gud nåde den som landar hårt med hälarna i golvet! Det var något bland det värsta man kunde göra på min balettfröken Margits klasser... Det och att kuta med ryggen. 'Sträck på er, ned med axlarna och dra in magen!' var hennes mantra. Rätt så bra råd till de flesta faktiskt. Margit var min första balettlärare när jag började dansa 7 år gammal. Hon var otroligt smidig och stark. Liten till växten men med stor pondus. Vi hade alla den största respekt för henne. När jag tänker efter var hon min första förebild inom träningsvärlden - en riktig atlet!

2 kommentarer: