fredag 17 juli 2009

Vem bestämmer över en 15-årig dotter?


Öppnar morgontidningen och läser -Pappa sporrar Nathalie till hårdträning. Artikeln handlar om dottern som nu som bäst laddar för årets O-ringen -världens största orienterings tävling med i år ca 15000 startande. I artikeln ser det ut som att pappan styr träningen och manar på dottern för att kunna utföra stordåd. Artikelförfattaren har nog inga egna tonårsdöttrar men dom av er som har egna barn i tonåren förstår nog att det där är nog en sanning med modifikation. För visst är det så att Nathalie i sina mest ljusa stunder rådfrågar mig om träning och visst får jag vara med (ibland på nåder) under två träningspass i veckan. Men hur träningen blir och vem som får vara med på den det styr tonårsdottern. Vissa veckor är man poppis och andra veckor luft eller pest. Kanske finns det dom tonårsdöttrar som pappan kan styra och bestämma över men då finns dom nog i forna öststatsländer alternativt Kina.
Till helgen börjar sommarens höjdpunkt för delar av familjen med till en början Ungdomsstafetten i sprint där Nathalie representerar Västergötland och sedan drar stora 5-dagars igång med tävling sönd månd tisd torsd och jaktstart fredag. Jag skall försöka blogga under veckan så dom av er som är intresserade kan följa tävlingen. Målsättning med årets o-ringen blir för mig och Christina att bli godkända under alla 5 dagar och för Nathalie? ja fråga inte mig hon är 15-år och tonårstjej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar