onsdag 1 februari 2012

Vad är god hälsa?

Skaraborgarna blir allt fetare står det att läsa i Mariestadstidningen. En ny undersökning visar att ca 51 % av alla skaraborgare är överviktiga eller feta. Samtidigt visar undersökningen att 71% av skaraborgarna upplever att de har bra eller mycket bra hälsa. Jag tror det är en begreppsförvirring vad gäller hälsobegreppet. Kan det vara så att uppfattningen är att bara man inte är sjuk så har man god hälsa? Eller att god hälsa är att vara "normal" inte sämre en någon annan? Min uppfattning av god eller mycket god hälsa är att vara friskare än normalt. I Sjukvården använder vi ofta begreppen frisk eller sjuk - vi är antingen eller! Min uppfattning är att vi kan vara ännu friskare än "frisk" vi kan skaffa oss marginal för vällevnadssjukdomar. Ett lågt blodtryck är bättre än ett "normalt" fettprocent på 10% för en man är klart bättre än "normala"  < 20. En syreupptagning på fantastiska 70 är en betydande friskfaktor jämfört med godkända 35. Så när skaraborgaren fyller i god hälsa i undersökningen så tror jag att många av dessa inte har fått uppleva riktigt god hälsa.

Idag tänkte Monika förbättra er hälsa genom Tour de France -spinning när den är som allra bäst :)

2 kommentarer:

  1. Reagerade också på det som stod i MT idag! Hälsa är ett så väldigt vitt begrepp. Sen är det ju frågan om hur man värderar sig själv och läget? Det finns forskning på att vi gärna förskönar det lite i såna här undersökningar, även om det är helt anonymt! Resultatet av undersökningen kan nog ifrågasättas på många sätt! Det positiva i detta är att alla som vill få hjälp med att förbättra sin hälsa, är varmt välkomna till Nordic ;-)

    SvaraRadera
  2. Med tanke på bättre hälsa! Idag tog jag fram alla test jag gjort sen jag började träna på Nordic och det var ju intressant! :) (Förutom fettprocenten som gått lite upp och ner) Men när jag kollade på flås-testet så hade jag i oktober-09 36 ml/kg/min och nu 1/2-12 är jag över 50 om jag inte minns fel! :) Vad roligt det känns! Vilken skillnad! Så tack Nordic för all inspiration till bättre hälsa! :D

    SvaraRadera