måndag 13 augusti 2012

Så enkelt...

EAT LIKE A CAVEMAN - TRAIN LIKE A BEAST så lyder budskapet till höstens CrossCamp. Några av er har ju sedan en tid tillbaka provat på "stenålderskosten" (paleolitisk) och visst är maten enkel? .... men ändå svår att följa fullt ut. En sak är ju när man är hemma och kan planera all mat vad gäller inköp och tillagning av måltider men klart svårare när man är på semester eller på besök hos "moderna" människor. Jag hittade en fin liten pyramid på nätet som pedagogiskt  beskriver stenålderskosten. Basen i din kost är magert kött , fisk, grönsaker och frukt komplettera med olika bär och nötter - så enkelt. Måste jag lägga till att allt skall vara av bra råvaror?

7 kommentarer:

  1. Hmmm... inte för att jag vill vara kinkig, men åt inte stenåldersmannen fet fisk och fett kött alls, trodde dom åt det dom kom över i proteinväg jag!

    SvaraRadera
  2. Fet fisk rekommenderas och åts nog i stora mängder men
    nutidens kött är annorlunda mot på tiden för jägare-samlare. Dagens tamboskap har klart högre fetthalt än dåtidens vilt. Jag länkar till Staffan Lindebergs bok om Evolutionsmedicin så får ni skaffa er en egen uppfattning. http://www.staffanlindeberg.com/Evolutionsmedicin.html
    PS: skriv ert namn om ni vill kommentera bloggen ;)

    SvaraRadera
  3. Förresten.. Nu kom jag på storyn om Nusssle! När jag var mindre hade vi får på vår gård. 1 april kom det lamm och ett av lammen blev inte accepterat av mamman. Nussle som vi kom att kalla det blev uppfödd med flaska och sedan mer eller mindre adopterat av vår hund (en pudel)Nussle blev mer eller mindre en hund med ett väldigt aktivt liv och gjorde allt som vår pudel gjorde. Två andra lamm (Pontus och Pilatus) levde samtidigt ett lugnt och bra liv med den övriga får flocken och var faktiskt lite lata. Fick god mat och diade mamman friskt. Lammen blev större och det var dags för slakt. Nussle såg lite mager ut men Pontus och Pilatus var stora och fina. Vi blev riktigt förvånade då slaktresultatet kom Nussle som var mindre hade ett kött med bästa kvalite och P/P hade sämre kvalite med högre fetthalt. Otäck historia känner jag nu där allt slutar med slakt. Som tur är finns det numera bra kött att få tag i som både är närproducerat och ekologiskt.
    Kvalitetsmätaren på fettet är köttets omega6/omega 3 kvot. Människans bytesdjur på stenåldern var inte fröätare mer än marginellt vilket medförde att de hade en låg omega6/omega3 kvot jämfört med dagens tamboskap.Sammansättningen av fleromättade fetter avspeglas nämligen i vad djuret har ätit. Djur som har fötts upp med spannmålsbaserad föda har högre omega6/omega3 kvot. Motsvarande gäller fettsammansättningen i hönsägg som kraftigt varierar beroende på vad hönsen utfodras med. Frigående höns som äter mask och gräs och inte stödutfodras har ägg med lägre omega6/omega 3 kvot.

    SvaraRadera
  4. Tjo! Jag som skrev första inlägget, vill bara påpeka att det händer att man bara får valet anonym när man vill posta ett inlägg. Brukar klippa ut texten och börja om, men hade inte tid denna gång. Hur som helst, jag håller helt med dig Tommy och det vet du ;) Det var jag som tolkade din text som att även fisken skulle vara mager. Fett av god kvalitet alltså, och i rimliga mängder :) Jag reagerar ofta på att det hävdas att t ex bacon skall ingå i stenålderskost, vilket ju verkligen är ett modernt påfund med mängder av "spannmålsodlat" fett ;)

    SvaraRadera
  5. Hej Nancy! Ingen fara :) Jag vill gärna klargöra att jag inte disputerat i ämnet Paleokost och har egentligen ganska magra kunskaper om kost. Det jag ser i praktiken just nu är riktigt bra effekt av en kostomläggning till Paleo och framförallt i samband med CrossFit träning - sänkta blodfetter bättre blodtryck minskad fettprocent bättre träningsprestationer och skumma effekter som lindrigare eksem och bättre magar mm mm mm . Det kan vara lätt att haka upp sig på detaljer men viktigast är att se hela bilden av mat sömn och träning för en persons hälsoförbättring. Vi ses

    SvaraRadera
  6. Säger det samma, ingen fara :) Vi som inte disputerat lär oss genom att diskutera i stället ;) Jag tror att många av hälsovinsterna ni ser kommer av att man utestluter, eller radikalt minskar på processat spannmål och socker, rena giftet i mina ögon. Faktum är att just det går som en röd tråd genom alla de "moderna" kosthållningar som florerar... Paleo, lchf och GI t ex.

    SvaraRadera