måndag 20 augusti 2012

Springa eller gå 10 km?


Vilket förbränner mest? Springa eller att gå en viss sträcka. Förbränner jag mer fett om jag tränar på morgonen innan frukost?  Vanliga frågor i samband med "terminstart" och ställs av de som vill komma igång med träningen och/eller vill gå ner i vikt. Skall vi svara direkt på frågan med två ord blir svaret löpning och ja. Du förbränner mer om du springer än om du går samma sträcka och ja du förbränner mer fett om du tränar innan frukost. Men hur intressant är svaret egentligen? Tittar vi på detaljer och missar helhetsbilden? Bakom frågan ligger oftast funderingen om hur jag skall göra för att så effektivt som möjligt komma iform? hur gör jag för att få ner fettprocenten? minska i vikt? ändra kroppsform från mumintroll till gladiator mm mm. Svaret på dessa funderingar kan inte ges med ett ord. Min uppfattning är att vi då måste titta på hela bilden först. Hur har du det med de tre viktiga grundläggande aktiviteter - Mat -sömn - träning där alla tre är viktiga för få bra hälsoeffekt (maten troligen den allra viktigaste). Om vi enbart ser på energiförbrukning och syreupptagning visar det sig att det är helt överlägset med träning under kort tid med hög intensitet (HIIT). Korta pass på 20-30 min med hög intesitet (hög hjärtfrekvens stora muskelgrupper) får fart på din förbränningsmotor och gör att du fortsätter att förbränna fett timmar efter passet. (jämför utseende på golfare med 100m löpare)
Så skall vi gå eller springa 10 km? ja enligt min mening skall vi gå 10 km (ingen träning -ingår i vardagsrörelser) och sedan springa 10 km och då gärna i olika intervaller .... och sedan kan vi köra ett TABATA KB CrossFit pass eller HIIT pass mm mm

Tommy

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Skumt, såg bara rubriken förut när jag kommentera, därav svaret! ;) Bra inlägg!

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet!! Maten är ju så otroligt viktig för resultatet och sen är det bra att veta att effektiv träning inte behöver betyda timslånga pass sex dagar i veckan. Kan du hitta 30 minuter för kvalitativ träning tre dagar i veckan och jobbar lite med din vardagsmotion (promenera till/från jobbet, ta trappor etc) så har du kommit långt!

    SvaraRadera