tisdag 9 oktober 2012

Bojkotta fitnessfighten!


Hälsan kommer "inifrån". Är en bättre hälsa snyggare kropp, viktminskning och lägre fettprocent? -Ja vissa nöjer sig med den tolkningen. Är problemen löst om du går ner 10 kg på 30 dagar och får dra åt bältet i byxorna lite mer? -Ja många hoppas nog det. Fitnessfighten är enligt mig en "smart" affärside (495kr) som ytterligare spär på uppfattningen om att hälsa mäts i utseende och kan uppnås rekordsnabbt =jojobantning. Min uppfattning om en förbättrad kroppslig hälsa är att den mäts i kroppen.. inte utanpå. Vad är nyttan med minus 10 kg om inte sjukligt förhöjda blodfetter förbättras. Målet med en förbättrad hälsa är friskare organ, ett bättre (lägre) blodtryck, stabilare och låga blodfetter högre syreupptagning och en starkare smidigare mer funktionell kropp. En bättre hälsa får du med en förbättrad livsstil där både mat sömn och träning är byggstenarna. Om du behöver förändra din livsstil så rekommenderar jag att du börjar med en förändring av maten:
Ät mat av bra råvaror utan tillsatser och i lagom mängd
* undvik socker och andra sötningsmedel
* Minska på övriga raffinerade produkter som ex vis vitt mjöl ris och pasta
* överdriv inte användande av mejeriprodukter och använd riktigt smör istället för margarin (du blir inte fet av fett) Undvik härdat fett (transfetter)
*Ät rikligt med grönsaker av alla färger (det räcker inte med tomat gurka och sallad)
Behöver jag säga att jag rekommenderar mat som är närproducerat och ekologiskt?
Behöver du kickstarta din förändring så varför inte testa IF (intermittent fasta) gör susen på ett svajande blodsocker :)
Men behöver du fitnessfighten? Nej tror inte det... hälsa är så mycket mer än det

2 kommentarer:

  1. Nu har jag googlat på intermittent fasta och det omkullkastade allt jag lärt mig om att äta regelbundet med små mellanmål mellan huvudmålen. Tycker IF låter intressant och värt att prova, men blir lite förvirrad då det motsäger det mesta vi lärde oss av Christina på Xtravagansa med mat med lågt GI mm. Funderar också på om man fastar tex 16 timmar och äter under 8 timmar...ska man hålla på så jämt eller bara nån period? För övrigt bojkottar jag gärna det mesta som vill tjäna pengar på viktminskning ;-)

    SvaraRadera
  2. Japp IntermittentFasta omkullkastar det mesta som jag lärt mig om regelbundna måltider.. teorin bakom IF bygger på vad våra kroppar troligen är anpassade till från många tusen år tillbaka. På morgonen fick våra anfadrar gå iväg och skaffa mat och första måltiden kanske var vid 12 tiden (periodisk fasta) vissa dagar fick man vara utan mat (Intermittent fasta). Det verkar som att vår förbränning och blodsockerreglering mår bra av detta och till skillnad från (som man tidigare trott) så förbättrar sig blodsockernivå och vi får en positiv effekt på viktminskning.
    PS: det här hade vi inte en aning om på xtravaganza tiden :(
    Testa gärna IF och periodisk fasta - kanske passar det dig?

    SvaraRadera