tisdag 13 april 2010

En hälsning från Mexico!


Hej alla vänner på Nordic club! Nu är det inte Tommy som skriver utan Åsa Holmqvist! Jag har fått den stora äran att gästblogga lite från min semester i fantastiska Mexico. På Nordic instruerar jag Body Jam, förövrigt kanske världens roligaste träningsform, men det var inte det jag skulle skriva om nu utan detta underbara land som jag just nu befinner mig i.

Det är tredje gången jag besöker Mexico och jag har under de här resorna besökt flera olika städer och stränder med resultatet att jag bara väntar på nästa tillfälle att få åka hit igen!
Vad är det då som är så speciellt med det här landet? Är det inte bara ett ställe för kriminella, droghandlare och galna amerikaner på Spring break? Nej, det är ju inte det :-)
Mexico är ett stort land med mycket skiftande natur, otroligt vänliga människor, fascinerande kultur, härligt klimat, massor med kul saker att göra och god mat (de äter inte bara tacos här ;-)). Vi är just nu i Playa del Carmen som ligger strax söder om Cancún på östkusten. Där bor vi precis vid det turkosa havet och börjar dagen med frukost på stranden.

I förra veckan var vi på en hästranch, Ranch Baxxal, där svenska Lisa har tagit hand om misshandlade och dåligt skötta hästar som nu får ta med turister ut på ridtur i djungeln och på stranden. En helt fantastisk upplevelse! Vi red längs med i princip öde stränder och galopperade så att sanden yrde! Igår tog vi Collectivon (en slags minibuss) till Tulum där vi klättrade omkring bland Mayaruiner och besökte sanslöst vackra, Paradise Beach, där det var låångt mellan badgästerna. (Bilden är tagen där)


Finns det då inget negativt alls med detta land, undrar ni säkert. Ja, det skulle väl vara de lite mindre trevliga djuren som finns här, t ex ormar och skorpioner. Vi har inte sett någondera och vi är inte så oroliga heller för vi har nämligen fått veta vad man ska göra om man blir stungen av en skorpion eller ormbiten! I det förstnämnda fallet ska man omedelbart hälla i sig två råa ägg och en liter mjölk. Joo, det kan klia och svullna igen i halsen enligt inhemska källor, men det är inget man dör av... Lite knepigare är det då om man blir ormbiten, får då ska man helst ta kål på reptilen och ta med till sjukhuset för annars kan det bli svårt att få rätt motgift...
Låter väl inte så farligt va?

Nu går våra semesterveckor mot sitt slut och den 19 april kör jag Body Jam på Nordic igen! Men vi kanske ses redan den 18:e på nåt pass, för nu är jag grymt träningssugen :-) Alldeles garanterat kommer jag att åka till Mexico igen! Ha det toppenbra & Hasta luego!

Kramar från Åsa!

6 kommentarer:

  1. Hej !
    Kul då är vi två från Nordic Mariestad i Mexico nu då. Är vi fler kanske ? Har varit här i drygt 2 mån nu och trivs bra här i Villa Rica men det här är inget turistställe såsom det är runt Cancun. Har ju inte hunnit se så mycket eftersom jag är här och jobbar men det är väldigt skiftande natur och sedan skall man veta att det är väldigt fattigt här. Vad säger man om vädret ? Kan inte klaga 20-30 grader året runt ungefär. Saknar träningen på Nordic och svensk mat nu. Give it to me. Please !!!

    Många träningskramar från
    Tommy Lindberg

    SvaraRadera
  2. Hej och kul att höra från er :-)

    SvaraRadera
  3. Låter ju inte fel! :)

    SvaraRadera
  4. hm..hur går det med flyget med tanke på askan från vulkanen?

    SvaraRadera
  5. Vi hörde precis att Åsa blir försenad då hon får flyga till Spanien och sedan åka buss hem. Vi ses i veckan Åsa!

    SvaraRadera
  6. Ja nu är jag hemma igen efter några dagars resande från Mexico via Barcelona :-)
    Ska bli helt underbart att få komma igång med träningen igen! Vi ses!!

    SvaraRadera