torsdag 22 april 2010

Vilka tar anabola steroider?

Ja vem är så jävla dum att dom tar tillväxthormon och riskerar en mängd biverkningar för att bli stora och starka? jo tyvärr är risken att just dom ungdomarna som du har eller känner har funderat på det både en och två gånger. Blev intervjuad av MT om doping och fick frågan om varför jag tror ungdomar dopar sig och om vi har en uttalad policy i ämnet. Jag uttalar mig trots att jag inte har sett dopingklassade medel i verkligheten men ändå förstår av vad jag läser att det här är ett samhällsproblem och en katastrof för dom som blir drabbade av dess bieffekter. Riskgruppen är unga killar 17-30 år och anledningen är att många av dom har som ideal att bli stora och starka och det skall gå fort. Här snackar vi inte om att bygga upp en stark kropp på 5-6 år utan kanske max 6 månader får det ta. Och tyvärr (som ni som har ungdomar vet) så finns det ingen dag imorgon utan det som händer det händer nu. För att ändra på den här inställningen måste vi visa på andra ideal -att du blir starkare utan doping- inte större men starkare. Att ta genvägar kan möjligen skapa falska förhoppningar. Men för den som vill bygga riktiga muskler handlar det inte om vad man tar - utan om vad man ger http://www.hundraprocent.com/
Vi måste våga se -ta debatten och konfrontera det.. även om det är lite obekvämt.
(visst låter det som precis det vi saknar från skolans värld?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar