fredag 28 januari 2011

Annat var det på Major Höijers tid!


Det här med god hållning och ryggens atletiska position är inget nytt inom träningsvärlden men ändå mer aktuellt än någonsin. Oavsett om du tränar BodyPump athletics Step eller kör egen träning i hallen så är en av de viktigaste sakerna att positionera din rygg i en optimal hållning. Mitt knep för att på ett enkelt sätt ta en bra hållning är att tänka att jag växer 2 cm. Slappna av i axlar och sträva efter förlänga din rygg i olika situationer. När jag tar upp hållningsträning med Gertrud (~80 år) berättar hon att i hennes ungdom (~1940)plockades flickor och pojkar ut från klassen för att gå i mer specifik hållningsträning hos Major Höijer. Gertrud och dom andra flickorna tyckte med tiden att det var lite märkligt -för vid samlingen hade Major Höijer för vana att lyfta på bh'n på alla flickor och då studera brösten. Riktigt så långt går inte jag när jag gör min inspektion av din hållning.

Ps: majoren på bilden är inte Major Höijer

1 kommentar: