måndag 24 januari 2011

Hur mycket träningsvärk vill du ha?

Nu i början av året är det många nya tränande medlemmar och en vanlig fråga från dessa är -hur skall jag träna? vad skall jag börja med? och hur många gånger i veckan?
Eftersom jag genom åren sett många som börjat träna så blir mitt svar att ta det lite lugnt ibörjan. När allt är nytt och roligt och man verkligen bestämt sig för att ändra sin livsföring så är det väldigt lätt att göra lite för mycket. Många är dom som börjar träna 4-5 gånger i veckan och kanske även lägger om kosten totalt. Har du inte tränat på flera år så är mitt tips att börja träna 2 ggr i veckan och skapa rutiner som håller även när annat pockar på uppmärksamheten. Viktigast i början av träningen är inte direkt vad du gör utan att du tränar och mår bra efteråt. Många har lite "skavanker" med ryggar -höfter- knän och då kan det lätt bli en överbelastning i början av ovana strukturer -så lite lugnt i början så har du större chans att få träningen till en regelbunden aktivitet i ditt hälsosammare liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar