tisdag 8 november 2011

Stoppar snuvan din träning?

Så här i förkylningstider återkommer jag ständigt till frågan; är jag för sjuk för att träna eller inte? Oftast känns det ju lite så där halvt om halvt, i alla fall för mig. Ligger man däckad i influensa med 39,7 på febertermometern så är man ju väldigt osugen på att träna och då är ju svaret givet, men om man bara är lite hängig och småkrasslig? Det håller ju ofta i sig någon vecka eller två och då är det himla segt att inte kunna träna. Min egen, högst personligt satta gräns, går vid feber och/eller halsont. Ingen träning under sådana premisser. Lite snuva däremot bryr jag mig inte om. Vet inte om det är rätt eller fel, men det har funkat för mig.

Måste bara berätta om en gång då det inte funkade, trots expertråd från högsta instans, dvs läkare. Jag hade fått ett konstigt myggbett på benet som svullnade upp och blev rätt stort, som min handflata och vägrade försvinna. Efter besök på vårdcentralen fick jag antibiotika och jag frågade om det var OK att träna? Hade ju bokat mig på fredagens Spin'Pump och det ville ju absolut inte missa! Men det skulle inte vara några som helst problem enligt doktorn, bara träna på! Och det gjorde jag. Efter passet hade myggbettet ökat dramatiskt i storlek och täckte halva låret... Jag tror vi kan säga att läkarens råd inte var så där jättebra...

3 kommentarer:

  1. Bra att du tar upp det här med träning och förkyldningar Åsa. Vi stöter på många som varit borta från träningen pga snuva halsont feber mm. Och vad gäller halsinfektioner så har jag ett råd -gå på vilopulsen. Ta reda på vad du har normalt i vilopuls (mäts på hals eller handled på morgonen) och testa denna när du är osäker på om du skall träna eller ej. Vilopulsen är ett bra "fönster" mot hjärtat och är klart förhöjd vid infektion som hindrar träning. Ingen skall riskera sin hälsa vid träning men ibland låter man nog en "förkylning" komma ivägen lite väl lätt. Och vilken sorts träning skall man vara mest försiktig med vid halsinfektion - jo sådant som belastar hjärtat och ger hög puls.

    SvaraRadera
  2. Tack för det smarta rådet! Det ska jag testa nästa gång det blir aktuellt och jag hoppas det dröjer läänge till dess :-)

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg Åsa! Ska också hålla koll på pulsen framöver! :)

    SvaraRadera