tisdag 26 oktober 2010

Skolmaten..

Återigen blir skolmaten i Mariestad föremål för en artikel i Mt. Nya friskolan Ekhamra satsar mer än 17 kr/portion på råvarorna till sin skollunch och kommunens skolor får nöja sig med strax under 10 kr. När då kommunens kostchef får frågan om vad hon skulle göra med mer pengar till maten svarar hon att hon troligen skulle vilja förbättra själva matsalsmiljön i första hand? Inte nödvändigtvis lägga mer pengar på just råvarorna till maten.. dyrare råvaror är inte nödvändigtvis bättre... Ja nu kanske jag får flera av er emot mig (MajLis kanske?) Men visst måste det väl vara så att möjligheterna för att göra bättre och godare mat förbättras om man har mer pengar att handla för? Eller har jag missat något? Om jag lagar mat till min familj och har 100 kr att handla för eller 200 kr har väl en väldigt stor betydelse? Är kostchefen så styrd (hjärntvättad) av politiker och tjänstemän att hon måste stå fast vid att maten som lagas till skolorna alltid är bra? -visst är väl maten väldigt viktig för skolarbetet? Vad tycker ni? Får maten kosta lite mer för bättre råvaror (kanske mer närproducerat och bättre näringsvärde?)

2 kommentarer:

  1. Maten är väl det viktigaste, så man undrar hur dom tänker..
    Visst är matsalsmiljön viktig, men äter inte barnen maten eller inte
    får i sig det dom behöver så spelar ju inte gardinerna eller borden nån roll! Jag röstar på mer närodlat
    och ekologiskt mat i skolorna!!

    SvaraRadera
  2. Jo, visst är det absolut så. Närodlat och ekologiskt smakar så mycket bättre! Men jag måste ändå säga att kostchefen har en poäng där. Om du sitter i en stökig och bullrig miljö är det inte lätt att uppskatta maten.

    SvaraRadera