onsdag 23 februari 2011

Våra barn är vår framtid!

Ja jag vet att jag skall skriva om det som jag kan lite om - träning och kanske inte lägga mig i sånt som jag inte har en aning om... Men visst är det lite konstigt det här med skolan? I flera år larmrapporter om att elever går ur grundskolan utan godkända betyg! Nu senast att barn som behöver extra stöd ignoreras och därför inte får godkända betyg! Min egen erfarenhet - från mina egna barn i högstadiet -sträcker sig till Mariaskolans kvalitet under en 10 års period. Min uppfattning är att skolan var riktigt bra för 10 år sedan med kunniga lärare som visade engagemang och eleverna verkade trivas och skolan hade då god renome' = hög % godkända elever. Senaste åren när min dotter gick på skolan hade hon vikarier i hälften av ämnena som hade stora svårigheter med att lära sig namnen på eleverna och följaktligen svårt med att sätta betyg. Vad är det som blir fel? Finns det för lite resurser? Kanske någon lärare kan svara?

2 kommentarer:

  1. Lärare är nuförtiden ett lågstatusyrke, något man har som reserv om man inte råkar få ett annat jobb...

    SvaraRadera
  2. hmm.. skriv inte som anonym utan med namn så att du kan stå för det du skriver :)

    SvaraRadera