fredag 27 maj 2011

Världen kommer att gå under...

Vi översköljs av olika dietformer och speciella produkter som skall få oss att rasa i vikt. Nu är LCHF (lowcarbhifat) inne rejält och många propagerar för denna form. dieten innebär att vi skall undvika kolhydrater i maten och istället öka konsumtionen av protein och fett. Förklaringen är att med ett blodsocker som är lågt och jämnt och inte åker jojjo så kan kroppen lättare förbränna fett. Äter du efter LCHF metoden bör du undvika bland annat potatis, ris, bröd och godis. Mer om LCHF på länk http://www.lchf.se/
De flesta olika formerna av kostförändringar bottnar i en önskan om att gå ner i vikt så fort som möjligt med så liten egen insats (fysisk aktivitet) som möjligt-kosta vad det kosta vill. Jag tror inte och har aldrig trott på extrema former av kostförändring men visst kan jag se ett vetenskaplig grund i dessa påstående. För som i mycket av vår träning så går vi tillbaka i historien och funderar på hur vi levt genom åren. Vi mår bäst av naturlig mat och har senaste åren ökat intaget av kolhydrater i stora mått (och smaktillsatser,transfetter mm). Min farmor sa alltid: mat som tar lång tid att laga är bra mat. Undrar vad miljöaktivister säger om detta? Kött kräver mycket energi av vår stackars jord :(
Nu är det fredag och vi hoppas ni får en trevlig helg. ta gärna en sväng ner i hallen i helgen och swinga ngr kettlebells.

2 kommentarer:

  1. en lite undran.... Hur sjuk/dålig får man vara för att träna på NC? Var går gränsen? Rehabilitering är en sak... men att träna på de olika passen när man inte klarar av att göra som instruktören gör. Är det verkligen ok? Undrar jag, och flera med mig.

    SvaraRadera
  2. Hmmm... inga anonyma kommentarer. Stå för det du säger -det gör jag! Mitt förslag är att du tar upp din fråga mer konkret med Platschef Madelene som om det behövs lyfter den till mig. Och nej jag kommer inte att stå inne på passen och se om ni gör rätt -instruktören på passen är enväldig härskare.

    SvaraRadera