torsdag 11 augusti 2011

Värdegrund!

På förekommen anledning känner jag mig tvungen att kommentera några reaktioner i vår förslagslåda.
1. Det är lika illa att se ngn som varit på gymet och sen ställer sig och röker utanför som det är att se en person med GRAVA ätstörningar som tränar här!! Detta ger fel signaler till alla övriga som går här + alla som inte gör det !! gör något åt detta!! 2. Återigen: Uppenbarlligen är det ok att personer med GRAVA ätstörningar får träna här!! 3. Tydligen tycker ni det är helt ok att folk med GRAVA ätstörningar = anorexi tränar här! Är ni så intresserade av att få in pengar bara??
Reaktionerna upplever jag som väldigt starka och nästan aggresiva. Jag blir både förvånad och lite beklämd och jag skall försöka förklara varför.
Vi har sedan starten år 2000 haft ständiga diskussioner om träningens positiva och även ibland negativa effekter. Om vad vår verksamhetside' är och vad vår träningsklubb skall stå för. Redan 2004 skapade vi en värdegrund för företaget som än i dag leder oss i det dagliga arbetet. Punkt 1 i denna värdegrund är att: Alla våra medlemmar är för oss lika mycket värda. Punkt 2 i densamma: Vi skall behandla medlemmarna med respekt och försöka se deras individuella behov.
Oavsett om du är svensk muslim färgad handikappad homosexuell eller har någon sjukdom så är vår intention att du skall bli lika bemött av oss på Nordic. Det vi kräver är att du följer de regler som gäller på klubben och bemöter andra medlemmar och personal med samma respekt. Jag är medveten om att det finns en medlem med orthoexi och vi har tydliggjort de regler som gäller för träning på klubben (ex vis ej mer än 2 timmars träning/dag) Men vi har ingen rätt att stänga av någon med ätstörningar eller orthoexi så länge medlemmen följer våra regler och handlar det om en vuxen person så kommer detta ej heller att hjälpa individen.
Jag blir ledsen när jag ser att man lägger kraft på att reta sig på andras utseende eller beteende och önskar att vi kan vara lite mer toleranta mot sådant som är lite annorlunda.
Tommy Rygh

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Ja, det är typiskt att folk inte kan acceptera att man är olika. Själv har jag blivit utsatt av att folk inte kan acceptera mig som jag är.

    Är fortfarande singel och heterosexuell och vill träffa en man men många förväntar sig och sprider ut att jag istället ska vara homo vilket jag aldrig kommer att bli.Har haft många depressioner på grund av andras otrevliga attityder. Önskar istället att folk i allmännhet kan lägga av med att ha så mycket emot andra personer. Sköt er själva istället. Vanlig omtanke däremot är bättre.

    Mvh/ Ulrika Falk

    SvaraRadera
  2. Tycker det va ett bra inlägg Tommy! Glad för er inställning till era medlemmar!

    SvaraRadera