söndag 21 juni 2009

Tuff terräng!


Äntligen vila efter 1 timmes kämpande på kalfjället i IDRE. Första dagens tävling (av 5) gick väl hyffsad men en kraftig bom på 5'e kontrollen (av 11) förstörde sluttiden och placeringen i H45. Nu är ju inte det viktigaste att få en bra placering utan få bra träning och ha kul i skogen. Dottern Nathalie var desto mer nöjd med en 2'a plats i sin D16 klass medan Christina var den som utnyttjade anmälningsavgiften mest med sina 80 min på en bana som mätte 4 km. Och det var svårt- allt ser lika dant ut på fjället och kommer du fel så är det jävligt svårt att läsa in sig på kartan. En liten reflektion om träning får jag när jag springer med karta och kompass... Många frågor får jag under dagarna om träning och ofta handlar det om olika system som ex skall jag lyfta 15 ggr *3 eller skall det vara 12 or. Hur hög skall pulsen vara under passet och är det viktigt att stretcha efter? Jag menar att det med all träning är som när du läser kartan i orientering. Först är det viktigast att du håller den åt rätt håll så du är på väg i rätt riktning (dvs vad är syftet med din träning? tränar du rätt saker?) Det andra viktíga är att inte haka upp sig på detaljer utan det viktigaste är att se helheten och de stora dragen. ( i orienteringen är det ganska ointressant att se en sten på kartan där du står om du skall 1 km rakt norrut när det finns ett fält längre fram som du lätt kan se) (i träning kan det vara ganska oviktigt om du kör 10 reps eller 15 om du tränar 1g/v eller hur viktigt är det att du gör benböj 100% rätt?) Men sen när du börjar nå målet (kontrollen) då börjar dom där deltaljerna spela roll om du tränar 4-5 ggr/ v och kanske har ett mål i sikte då är det viktigt att du gör rätt och börjar titta på dom mindre detaljerna i den träning plötsligt börjar den där stenen ha betydelse och hur den lilla bäcken går. Nu siktar jag på sprinten imorgon och då kommer det gå fort. Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar