torsdag 26 november 2009

Fredagsfräckis!

Innan fredagsfräckisen måste jag bara reagera på Fredagens Mariestads Tidning och där en vanlig (miss)uppfattning om Julen: I Del 2 konstaterar man i artikeln om Ullervadsgympa: "Det är nästan ofrånkomligt att inte lägga på sig några kilo kring jul. Om man inte spelar i Premier League och tvingas flåsa runt en fotbollsplan på juldagen." Jasså? vad fick ni det ifrån?
Visst har många en konstig inställning till jul och mat? dom flesta av oss vet att det är inte mellan jul och nyår man går upp i vikt utan mellan nyår och jul. Vi vet också att det inte krävs spel i Premier League för att hålla vikten under jul utan sunt förnuft. Dom flesta har mer ledighet under julhelgerna och har tid för att röra sig mer -träning och promenad. Vi vet också att det inte är nyttigt med frosseri eller hur? visst är det bättre att äta sådant som vi tycker om med måtta och med vänner vi gillar? Så snälla.... skyll inte på julen om du inte klarar att hålla vikten- du väljer vad du vill äta och hur du vill leva.
En av favoritscenerna i Sunes Jul är när familjen rusar in till julbordet och Sunes pappa ropar: ät det dyraste!
Dags igen för ett litet fredagsskratt och denna gång ur det lite snällare bibloteket:

Den med travet:

Jonte sitter vid frukostbordet och läser tidningen när hans fru går fram till honom och slår till honom i huvudet med en kastrull.

-Aj,AJ varför gjorde du så där? frågade jonte och gnider sin ömma skalle med handen.


- Jag hittade en lapp i din ficka igår med namnet jennifer på, svarade frun


-Men kära vän, jag var på travet igår och den hästen jag satsade på i tredje loppet hette jennifer.

Hans hustru tror på förklaringen och ber skamset honom om ursäkt.

Ett par veckor senare när han som vanligt sitter och läser morgontidningen vid frukosten går frun fram till honom och drämmer till honom med en stekpanna.

När han efter några minuter kvicknar till frågar han med en svag stämma:

-Varför i hela friden slår du mig på det där viset?


Frun stirrar på honom med en blick som kunde döda



-Hästjäveln ringde igår!!

3 kommentarer:

  1. Härligt med att rivstarta helgen med ett gott skratt :) Tack för den Tommy o tack till Monica som bjöd på ett fantastiskt moviespinning-pass igår! Lovar att det var mitt livs snabbaste o roligaste spinningtimme! Ni får veckans röda ros av mig!

    SvaraRadera
  2. Tack Marika! och ett stort tack till monika som jag tror lagt ner 50! timmar på movie passet. Har vi Sveriges bästa instruktörer?

    SvaraRadera
  3. Viss är det så, maten flyger inte in i munnen ens på julafton

    SvaraRadera