onsdag 11 november 2009

toppen av ett isberg..

Vi läser i dagens TSL att det står många i kö för magsäcksoperation
pga obesitas - fetma. KSS klarar inte vårdgarantin på 3 mån och har nu ett stort problem. Magsäcksoperation -gastrisk bypass innebär att magsäcken förminskas för att patienten skall gå ner i vikt. Erbjuds personer med BMI över 35 som försökt gå ner i vikt med konventionella metoder utan att lyckas långsiktigt. operationen anses vara den mest effektiva åtgärden mot fetma och fördelarna för patienten är ett längre och hälsosammare liv och för samhället mindre kostnad för dyrbar vård av fetmarelaterade sjukdomar.
Hallå! visst är det här sjukt! vi lägger mer och mer pengar för att vårda och behandla en självförvållande fetma. Hur mycket egetansvar har människan? vad vill vi som skattebetalare finansiera? Personligen ser jag hellre att mina pengar går till prevention av sjukdomar och gärna satsning på barn-ungdomar. Om vi skall betala för fetma operationer kan vi väl lika gärna finansiera skönhetsoperationer?
Vill man ha en gastrisk bypass tycker jag man kan betala detta själv -det är min åsikt. Vad tycker du?
NOT: och då ramlade det in annonser om Gastrisk Bypass! klicka inte på dom.

8 kommentarer:

  1. Grattis Tommy på födelsedagen.

    Det som du har skrivit i bloggen om fetma stämmer. Man skulle kunna satsa mycket på förebyggande arbete för att minska följderna.

    Mvh: Ulrika

    SvaraRadera
  2. Den hakan är långt ut. Vi skulle kanske då i rättvisans namn låta rökare stå för kostnader för vård av lungcancer etc.
    Till viss del håller jag med men samtidigt så minskar vi samhällets framtida kostnader avseende vård.

    SvaraRadera
  3. Att vara gravt överviktig är en ätstörning - ett sjukligt missbruk, liksom anorexi, ortorexi (vilket vi faktiskt ser dagligen på NC), alkoholism etc. Många går under utan hjälp.
    Men OK Tommy, då säger vi att en löpare som slitit ut sitt knä oxå får betala för sin operation. Han/hon har faktiskt sig själv att skylla... eller hur?!

    SvaraRadera
  4. Du har naturligtvis rätt i att vi skall se den grava övervikten som en ätstörning. Men visst är det sjukt att vi lägger enorma pengar på sjukvården just för att ta hand om uppkomna besvär av felaktig livsföring? = rökning alkoholism matmissbruk mm mm. Och ytterst lite på att förebygga? Och visst du kan säga att den som tränar skall betala sina egna skador men hälsoeffekterna överstiger vida de annars uppkomna sjukvård och sjukskrivningskostnaderna.
    Och fortsätt debattera: var går gränserna och vad kan vi göra själva?

    SvaraRadera
  5. Förebygga, javisst. Men hur lätt är det? Hur ska du hitta dom som kommer att bli överviktiga... i tid? I England gjorde de ett expriment med en skolklass, där de fick lära sig en sund livsföring. Jättebra, men... flickorna gick över styr och började tävla med varann om vem som var "sundast". Vilket slutade med att 30% av dom hamnade i någon form av ätstörning... antingen svalt de sig eller så spydde de. Självklart ärdet bra att få lära sig en sund livsföring, men hur gör man för att det ska bli bra? Jag har inget svar, tyvärr. Men jag tycker inte att man ska skuldbelägga de överviktiga mer än de själva gör. Ge dom den hjälp de behöver i tid, men går inte det ska vi väl självklart kunna ge dom ett bra liv genom en operation. Att jämföra detta med estetisk kirurgi är ett hån, tycker jag. Där gäller det inte liv eller död.
    MEN Tommy, även om jag inte delar din åsikt, tycker jag om dig ändå ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag skrev 30%, men menade 50...

    SvaraRadera
  7. Hej!...och jag tycker om dig också. Nog om Gastrisk Bypass. Vad gäller fysisk ohälsa måsta vi börja med våra barn = vår framtid. ALLA vet att det är viktigt att röra på sig och att äta sunt och lagom- så kunskapen finns. Barn gör inte som vi säger utan som vi gör -eller hur? Jag tycker vi börjar med barnen. några exempel: låt alla barn ha "gymnastik" varje dag i skolan (och ta bort betyget i gymnastik). Bygg roliga lekplatser och sätt upp elljus i motionsspåren igen. förbjud farliga tillsatser i maten transfetter aromater och E-ämnen. Ge barnen bättre mat i skolan. bara några exempel men en bra början tycker jag.

    SvaraRadera
  8. DÄR håller jag med dig :)

    SvaraRadera