måndag 11 januari 2010

Langnings proffs i 20minus!


Tillbringade helgen i ett iskallt men vinterfagert Borlänge. Uppgiften var att vara en allt i allo skidledare för 2 yngre skidlöpare (sonen och hans kompis). Tävlingen som var planerad var Maserloppet - ett 42 km långlopp som också är seedning till vasaloppet. En allt i allo skidledare är den som skall underlätta så mycket som möjligt för skidåkarna med allt från bilkörning (30 mil) bära utrustning ta emot överdragskläder stå med extrastavar och framförallt langa dricka längs spåret -gärna var 5'e kilometer. För den oinvigde så låter det kanske inte så märkvärdigt det här med att langa dricka men jag kan lova dig att detta skall utföras med stil. Först tar man reda på hur banan går och vart dom fasta vätskestationerna troligen är och planerar sedan med åkarna på ett ungefär vart jag skall stå. sedan planeras själva drickan -sportdryck skall det vara i rätt temperatur. Själva langningen sker sedan på platser med svag nerförskörning och överlämningen med rätt fart. Att det sedan är 20 minus och djup snö längs spåren sätter extra krydda på aktiviteten. Och hur gick det då? jo faktiskt riktigt bra jag har gjort det ngr gånger och känner att jag tagit ett nytt steg mot perfektion varje gång. Kanske skall jag köpa en stor pumptermos i stål för att kunna hålla drycken i perfekt temperatur... Och killarna ? Jo dom körde riktigt bra och var väldigt nöjda med langningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar