måndag 25 januari 2010

Varför tränar du?


Frågan är alltid aktuell och ännu mer nu när vi har högsäsong och det är lätt för dom flesta att träna. Visst skall det vara roligt att träna och nog är en ganska bra anledning att kompisarna gör det så då tränar jag också eller jag vill ha en snyggare kropp (enl vissa undersökningar börjar 90% att träna pga övervikt). OK jag kan köpa det som en ganska kortsiktig motivation till att komma igång med träning och vi kan under kortare tider sätta målsättningar som att springa gbg varvet eller cykla vättern men.... under dessa 20 år av aktivt rehabiliterande och friskvårdande så ser jag ändå att för att fortsätta träna under lång tid så måste det finnas en djupare mening med träningen. När jag ser er som varit med oss i nästan 10 år så ser jag en livsstilsförändring där dom flesta av er inte kan vara utan träning. Träningen ligger regelbundet och hoppar ni över träningen en längre tid så mår kroppen inte bra.
En viktig ingrediens i träningen är att den skall ge effekt och många av er tränar varierat för att hela tiden utsätta kroppen för ny/annorlunda funktionell belastning. Målsättningen med träningen har övergått från viktminskning eller kroppsförändring till att mer handla om att förbättra eller behålla hälsan. Så är du ny på hälsoklubben och vill ha bestående effekt av din träning så är rätt medicin att skaffa varaktiga rutiner och samtidigt ställa krav på resultat av träningen (rätt sorts träning, variation och rätt belastning). Om du tränat hos oss en längre tid utan effekt? boka en träff med PT för konsultation. Vi hittar anledning till din avsaknad av träningseffekt och kan inspirera entusiasmera dig i din träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar