tisdag 13 september 2011

Vem är vältränad?

Som sjukgymnast får jag i min mottagning se många olika skavanker. Senast i raden av patienter som ger mig lite bryderier var en man +40 som sökte mig för axelbesvär. Han tränar flitigt (på annat gym) och har sista månaderna känt besvär av axlar och skuldror. Inget trauma har hänt och ingen direkt överbelastning i övningarna.Träningsdosen är det heller inget fel på och både friavikter maskiner och kb används. I undersökning ser jag en man som sitter och står med förvånansvärd dålig hållning. Kan inte lyfta armarna rakt upp i taket pga stelhet och kan heller inte sätta ihop händerna bakom ryggen. I vidare undersökning ses en mycket stel bröstrygg och väldigt strama skuldermuskler. Han anser sig vara både stark och vältränad om det nu inte var för axlarna. Och vad är orsaken till hans axelbesvär? Jo ensidig och klart ofunktionell träning. Min uppfattning är inte att han är vältränad! han kan ju inte ens hålla armarna rakt upp i luften! Och kanske är det så att många pga okunskap och bekvämlighet lätt fastnar i sina gamla styrketräningsövningar? Min träningsfilosofi är att vi skall träna våra kroppar så att dom fungerar så bra som möjligt. Och med det menar jag att vi med ett starkt hjärta bra rörlighet, styrka och kordination säkerställer god hälsa. För att kunna förbättra oss måste vi ta reda på våra svaga länkar och träna med stor variation. jag går till och med så långt att jag tycker att det ena träningspasset inte skall vara det andra likt - Jag tror vi får bäst träningseffekt om kroppen inte har en aning om vad som väntar den.  Vad skall du träna idag? dina svagheter? eller det gamla vanliga?

PS: Ikväll onsdag blir det tips på rörlighetsträning i styrkehallen 18:30 -välkomna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar