söndag 27 december 2009

Njutningsmotionär?


Efter en vecka av lugnt julfirande och mycket skidåkning är man tillbaka i vardagen och visst är det skönt! Man måste åka bort ibland för att längta hem - eller hur? Åter i vardagen och den stora utmaningen att få fler att träna och röra på sig.

I juni skrev jag i min blogg om olika typer av motionärer (fritt taget från Johan Holmsäters bok -medicin mot livsstilsanalfabetism) och min fråga till dig under dessa sista dagar av 2009 är -vilken typ är du?

Den Sociala motionären, tävlingsmotionären, meditationsmotionären, medicinska motionären, urladdningsmotionären, pliktmotionären, njutningsmotionären eller prylmotionären? Oavsett vilken drivkraft du har tror jag det är av nytta att analysera/rannsaka sig själv och utnyttja den kraft som ligger bakom just din träning. Visst låter det lättast att vara njutningsmotionären men troligen ser vi fler som tränar av sociala skäl och av hälsoförebyggande orsaker. Kanske går du igenom olika faser i ditt tränande från att först vara den medicinska motionären som bara tränade för att motverka sjukdom till den mer meditativa och urladdningsmotionären?

Själv har jag nog i yngre år varit utpräglad tävlingsmotionär men upplever mig numera mer som njutning och meditationsmotionär. Så vem är du?

2 kommentarer:

  1. "Kanske går du igenom olika faser i ditt tränande från att först vara den medicinska motionären som bara tränade för att motverka sjukdom till den mer meditativa och urladdningsmotionären?"...

    Visst, och det finns olika uppfattningar om vad är njutning...och njutning kan vara lika med beroende; sockerberoende, träningsberoende.

    Därför föreslår jag att vi slutar med att skuldbelägga de som är överviktiga, röker etc och i fortsättningen ser detta som en sjukdom (en beroendesjukdom) som alla andra sjukdomar. Vi trakasserar ju inte diabetiker eller cancersjuka heller.
    Först då kan man vänta resultat i form av njutning av att motionera, förutsatt att man fortsätter att klassa det beroendet som tillåtet, till och med hälsosamt.
    Ett nyårslöfte?

    SvaraRadera
  2. Hej Tommy !
    Själv är jag nog plikt/njutnings-motionär som tränar/motionerar för att kunna må bra på jobbet och fritiden.

    //Tommy Lindberg
    **Godis-beroende**

    PS. Jag måste vara knäpp eller nåt men jag fattar inte vad detta anonyma inlägg menar. "Föreslår att vi slutar skuldbelägga/trakassera överviktiga eller rökare " Vad menar du ? Är du full eller bara besviken över julklapparna kanske ? Du kanske inte fick ett gymkort på Nordic ? Keep up the good work Tommy Rygh

    SvaraRadera