onsdag 2 december 2009

Vaccination?


Varför skall vi vaccinera alla friska svenskar gammal som ung?

En längre tid har jag varit övertygad om att vi skall vaccinera oss mot svininfluensan. Vid diskussioner med sjuksköterskor och läkare så har dom flera gånger försäkrat att det är viktigt att vi vaccinerar oss för att inte sprida smittan vidare och då framförallt till riskgrupperna. Samtidigt har det varit helt klart för mig att svininfluensan inte är värre än någon annan influensa -bara att den är mer smittsam.

Nu min fundering: eftersom väldigt många blir rejält sjuka med feber och alla i riskgrupperna blivit vaccinerade så undrar jag varför jag skall vaccinera mig. Har man aldrig vaccinerat sig tidigare mot influensa så varför nu? enda anledningen som jag kan tycka för att vaccinera sig är ju för att hindra smittspridning? Vad tycker du skall vi vaccinera oss in absurdum? blir vi inte "klena" mot allt vad smitta heter?

1 kommentar:

  1. Har funderat på det där jag med. Det som får mig att ändå kanske kunna tänka mig en läskig spruta är att jag möter en hel del små barn (under tre år) som kan vara i riskgrupp utan att man vet det. Men å andra sidan - är jag sjuk och smittar får jag väl stanna hemma från jobbet tills jag är frisk. Ja, inte är det lätt. Men jag tror faktiskt att jag avstår vaccinet.

    SvaraRadera