Den ena sensationella rapporten efter den andra om vad ohälsan i samhället påverkar publiceras frejdigt i tidningarna och debatterna är många. De senaste som publiceras var att ungdomar med bra kondition fick bättre resultat vid intelligenstester och att människor som hade dåligt betyg i gymnastik under skoltid var överrepresenterade i sjukvårdsstatistiken vad gäller smärtbesvär. Tidigare har flera stora rapporter visat att vuxna med dåliga betyg i gymnastik -under vuxenlivet har en lägre grad av fysisk aktivitet än de med bra betyg under skoltid. samma undersökningar visar även att det finns en korrelation mellan människor med bättre utbildning och bättre motionsvanor. Och tyvärr kan vi även se en tydlig tendens att människor som bor i landsbygd med låg utbildning har sämre motionsvanor än de som bor i större städer och samtidigt har en högre utbildning.
Jag tycker att vi genom att betygsätta ämnet gymnastik enbart stimulerar de elever som tycker om att röra på sig och som redan gör det med råge. Nu trampar jag säkert några gympa lärare på tårna som då menar att vi genom detta degraderar ämnet gymnastik -men det skiter jag i! Huvudsyftet med gymnastik borde vara att få så många som möjligt att röra på sig och tycka detta vara roligt -så att dom fortsätter som vuxna. Är inte den största samhällsnyttan med gympa att få barn och ungdomar att hålla sig friska och bli starka för framtiden? Idrotten/föreningslivet kan ta hand om (och tar hand om) våra framtidslöften i olika sporter. Ta bort betyg i gympa och inför obligatorisk gymnastik varje dag för alla i skolan fram till dom slutar gymnasiet.
Verkligen! Och att man då får göra det man tycker är roligt på gymnastiken. Visst ska man prova på mycket, men huvudsaken är ju som du säger att de rör på sig.
SvaraRadera