tisdag 18 oktober 2011

Lurad igen!

Jag erkänner att jag nog i alla år känt mig lite förståndshandikappad i mina försök att laga mat. Inget är enkelt eller går av sig själv och jag får ofta bokstavera mig igenom recepten -flera gånger. Det som i kokboken uppges ta 1 timme tar det dubbla för "halvidioten". Och efter den sista tidens kunskapsinsamling om olika e-ämnen förtjockningsmedel och smakförstärkare så har det inte blivit lättare- vad liten text dom har på paketen förresten. Varför alla desssa tillsatser? Nu senast en debatt om buljong - hade jag ingen aning om.. Har väl aldrig tänkt på vad buljong är :( men visst.. farmor hade ju aldrig buljong i maten hon köpte ju märgben använde ju saften/spat efter köttet.  http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=28811 Läs guiden på äkta vara och säg vid ni tycker!







1 kommentar:

  1. Prova att strunta i recepten o bara freestyla ;-)? Kanske blir hur bra som helst på halva tiden!

    Jag är redan en nörd när det gäller att kolla innehållsförteckningar och särskilt buljong är svårt! Men det finns alternativ som är lite bättre, som det står om på sidan ovan. Butikerna börjar bli riktigt pålästa också, jag brukar fråga efter rökt skinka tex, med så få tillsatser som möjligt. Vissa tillsatser är ju nödvändiga och naturliga som koksalt.

    SvaraRadera