måndag 10 augusti 2009

Jag förstår varför Apoteket skall konkurrensutsättas!

Har ni varit på apoteket senaste tiden? Om ni har det känner ni säkert igen er och om inte ta en tur in och gör ett studiebesök. Den här verksamheten kommer att må bra av att konkurrensutsättas. Ok min lilla story: Får som uppgift att ta en snabblöpning över till apoteket (under arbetstid=bråttom) för att hämta penicillin (eller heter det penecillin?) och kommer in på Apoteket glad i hågen och på ganska snabba fötter.... och där står världen stilla. Ett flertal kvinnor i övergångsåldern (kan jag bli stämd för förtal?) går runt i sina egna små bubblor och ser eftertänksamma ut. En av dom expedierar kunder med recept och 5 går runt och drar i lådor och vänder på burkar långsamt. Som tur är är det endast några få kunder i "väntrummet" -för visst är det en märklig stämning inne i apoteket? som att vi alla är lite smittade eller haft oskyddat sex strax innan och att dom som skall hjälpa oss är lite av katolska nunnor. När det är min tur med recepttanten frågar hon direkt om dotterns födelsedata -där åkte jag dit! ok första 6 siffror klarar jag ju men sista 4. Tyvärr här lämnar vi inte ut något utan de sista fyra du får vara hur mycket målsman du vill. Ok en snabb löpning för att hitta en vän som har bättre koll och sedan snabbt tillbaka. Fram till kassan och det är min tur igen -damen tar sig en titt på receptet och utbrister då -men hur har hon (läkaren) gjort här nu då. Är verkligen detta rätt dosering och börjar ifrågasätta hela receptet. Tar egen räknedosa för att kontrollräkna mm mm. Efter mycket om och men får jag då tillslut medicinerna och kan ta en snabb löpning tillbaka.
Snälla Apoteket och tanterna -Förstå att det är 2009 och ge oss den service ni får betalt för med ett trevligt leende.
Ok nästa bloggande pulsbaserad träning igen. (var bara tvungen att reagera lite)

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med, speciellt din beskrivning av stämningen! (och det heter penicillin...)

    SvaraRadera
  3. Har under min barndom och tonårstid besökt Prag under somrarna och hälsat på släkten. Att gå in på apoteket och handla, särskilt på recept är ungefär som att återvända till dåtidens Tjeckoslovakien... och det är inte en positiv jämförelse, tro mig. Så en privatisering kanske inte är helt fel ändå. Har även lite erfarenhet av franska och spanska apotek, vilka är mycket trevligare, trots att jag inte behärskar språken där.
    Hur som helst var det kul att läsa en avreagerande text av dig! Hoppas dottern blir frisk snart.

    SvaraRadera
  4. Synd bara att ni inte förstår vilket ansvar apotekspersonalen har - en legitimerad arbetsgrupp som måste agera därefter.......Jag besöker apoteket och dess personal med stort förtroende - kommer däremot att fundera en extra gång om det inte är dags att byta gym till något seriösare....

    SvaraRadera