fredag 7 augusti 2009

Pulsträning!


Eftersom träning med pulsklockor blir allt vanligare tänkte jag behandla ämnet under lite "bloggande". För dig som tränar din kondition (syreupptagning) är pulsmätaren ditt "fönster" till hjärtat. Eftersom hjärtat är motorn som du tränar till bättre kapacitet är det viktigt att du tränar hjärtat så effektivt som möjligt. Det är viktigt att du varken tränar hjärtat för hårt eller för lätt för att få bra effekt. Pulsbaserad träning är egentligen inte särskilt svårt att lära sig men den första viktiga parametern i träningen är att ta reda på sin maxpuls. maxpulsen är individuell och genetisk betingad (ärvd av sina föräldrar) och är inte påverkbar och säger inget om din kondition. Maxpulsen sjunker också med stigande ålder vilket inte behöver betyda någon sämre möjlighet till konditionsförbättring. Maxpulsen använder du för att räkna ut i vilka pulsintervaller du skall ligga vid olika sorters träning. Maxpulsen är också olika för olika idrotter och tester du fram maxpulsen är det viktigt att du gör det i den aktuella aktiviteten. För dig om är tränad och fullt frisk rekommenderar jag att du testar fram din verkliga maxpuls för att vara så exakt som möjlig i din uträkning av pulsträningen. Och till dig som skall börja träna och är mycket osäker på formen alternativt har besvär av någon sjukdom så kan uträkningen 220 minus ålder för män = maxpuls alt 226 minus ålder för kvinnor =maxpuls vara ok för att börja någonstans.
nästa bloggande -vilopuls

7 kommentarer:

  1. Vad är en bra instegsmodell när det gäller inköp av en pulsklocka?

    SvaraRadera
  2. Personligen tycker jag klockan skall vara enkel att använda men ändå innehålla mycket information som jag kan använda vid behov (undantag om du är en riktig teknikfreak). Är den enkel att använda så får jag en bra vana att använda den och kan även ha den som vanlig klocka. Viktigt är också att klockan har ett "kodat" pulsband så att den visar exakt min puls och ingen annans. En favorit klocka i Polar sortimentet för den vanlige motionären är F6 som är både enkel, snygg och innehåller det mesta av det du behöver veta om ditt pass. Mer om klockorna i kommande bloggande. ja just det vad kostar dom... Bra klockor från 500 kr och F6 går på 995 kr.

    SvaraRadera
  3. F6... och så var ju det där med teknikfreakeriet... Jag vill ju ha en som jag kan koppla till datorn så att jag kan spara mina träningsresultat. Kan en FT40 vara ngt då?

    SvaraRadera
  4. Morgan-Morgan-Morgan.. nu skall vi inte bara köpa oss lösningarna utan även träna...(skratt) Du behöver kanske an RS800CX med gps -mäter puls,höjd hastighet/tempo kadens gps koordinator and you name it?

    SvaraRadera
  5. :-) Du menar att man måste träna också... Tyvärr är jag ju smålänning också så det lär nog förr bli en F6. Såg ju annars att F60 var det ännu mer lattjo funktioner i...

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Bra inlägg Tommy. Morgan, om du vill spara data från din träning skulle jag satsa på FT60 alt FT80. Om du springer mycket så är RS300X ett bra val.

    F6 är en bra model för att komma gång med pulsträning och innehåller alla basfunktioner som en bra pulsmätare har.

    SvaraRadera