fredag 14 augusti 2009

Svett!

Får en fråga och kommentar om svett av Åsa och väljer att plocka upp den tråden i bloggen:
Nu skall det sägas från början att jag inte är någon fysiolog utan hämtar kunskapen från litteraturen och den kliniska erfarenheter.
Det finns en del myter om svettning som att dom som svettas mycket för ett litet arbete är sämre tränade eller att vi måste fylla på vätskedepåer med sportdryck saltdryck mm mm inför tränandet för att slippa svettas så mycket. Det vi kan säga från början är att det som påverkar vår svettning mest är ju typ av träning, tiden som vi tränar och temperatur/luftfuktighet men även den ärftliga egenskapen. Våra kroppar är lite olika -likväl som att vissa har mer hår och andra mer pigment (eller både och!) så har vissa lättare för att svettas och andra svårare. Men alla av er som tränat mycket märker säkert att ni svettas mer nuförtiden när ni är vältränade och att ni även börjar svettas tidigare? Och kroppen är finurlig -den tränar upp funktioner som är viktiga och så även temperaturregleringen. För att vi skall må bra när vi tränar så behöver vi en snabb temperaturreglering. Som sjukgymnast träffar jag ofta på människor som iprincip aldrig har tränat och/eller varit svettiga och när dom börjar cykla händer det ofta att dom blir vimmelkantiga och mår dåligt då kroppen inte börjar svettas utan temperaturen höjs och kan inte regleras. Så svaret på frågan om svett är ju att man kan inte säga att den som svettas mest är mer vältränad men individuellt märker du att du svettas mer ju mer tränad du är.
Liten anekdot: När Bernt Johansson (OS guld cykel) körde spinning hos oss blev det efter 5 minuter en liten sjö under hans cykel.
Jag håller också med Åsa om att det är fruktansvärt skönt när man svettas ordentligt-när det rinner längs med underarmarna och från nacken ner längs ryggen.

3 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket uttömmande och intressant svar i detta, i mitt tycke, mycket spännande ämne!

    Nu till en ny fråga. Det pratas och skrivs ju oändligt mycket i media om vad man ska äta och inte och råden varierar ju från dag till dag.
    Är kolhydrater livsfarligt? Kan man äta frukt utan att bli tjock och är det verkligen nyttigt att leva uteslutande på grädde, smör och kött??

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa! Ja kostexpert kan jag inte kalla mig och är heller ingen renlevnadsmänniska. Men varför måste allt vara så antingen eller? och så extremt. Personligen tror jag att man mår bäst av en balanserad kost och visst måste varorna som är närproducerade och inte åkt omogna i hundratals mil vara mer nyttiga? visst smakar en egen solmogen tomat fantastiskt nyttigt? jag tror att vi skall undvika konstgjorda ämnen och sånt som skall smakförbättra. Jag lovar att ta upp tråden mat i bloggen såsmåningom och då kanske vi skall hämta lite hjälp från Christina?

    SvaraRadera
  3. Nej visst är det underligt allt måste vara så drastiskt när det gäller dagens kostråd. Man blir ju bara så trött på alla larmrapporter och mirakeldieter som kvällstidningarna gärna blåser upp extra stort för att tjäna mer pengar.

    Jag läste i en tidning om en tjej som tagit sig ur en ätstörning och efter detta betraktade sig som en 'nykter alkoholist' fast beroendet i detta fall gällde störningen kring kost och träning. Efter ett återfall i detta beroende satte hon upp några enkla regler:
    - Jag ska aldrig mer väga mig
    - Jag ska äta när jag är hungrig
    - Jag ska äta det som bjuds, även om det är chips och ostbågar.
    - Jag får träna hur mycket jag vill.
    Och efter detta har hon vare sig haft problem med vikten eller återfall i sin ätstörning. Den här tjejen avslutade med att skriva något som jag tyckte var rätt så bra:
    'Tänk att det kan vara så enkelt. Men ändå så svårt' Det ligger nog rätt så mycket i det, krångla inte till det för mycket utan låt det sunda förnuftet styra så blir det nog ganska bra i slutändan! (Om ni vill läsa mer om ovan nämnda tjej, kan ni göra det i senaste Amelia.)

    Men det vore roligt om Christina skrev något om kost framöver och kanske tipsade lite om bra recept i vardagen, när det ska gå snabbt att laga något som ska vara både gott o nyttigt! Inte alltid det lättaste :-)

    Nu ser jag fram emot kvällens träning; Athletic och lite BJ för egen räkning.
    Ha det gott!

    SvaraRadera