tisdag 11 augusti 2009

Pulsbaserad träning!

Jag har behandlat maxpuls och vilopuls och har nu de viktiga parametrarna för att räkna ut i vilka pulsintervaller vi skall träna för olika syften. Min uppfattning är att du inte skall göra det här med pulsträning för krångligt. När du räknat ut dina pulsintervaller bör du avrunda till jämna "5" tal så att det är lätt att komma ihåg. sedan kan du kanske lära dig 3 olika pulsintervall:
1. pulsintervall för längre tids träning (distans) ger en ökad uthållighet och är en lämplig pulsintervall för ökad fettförbränning /viktminskning. Denna pulsintervall ligger på 60-70% av maxpuls. och är du nybörjare eller mest ute efter att gå ner i vikt bör större delen av din konditionsträning ligga i denna pulsintervall. Om jag utgår från mig själv med 190 i maxpuls så blir detta pulssegment mellan 115-135 pulsslag/minut
2. pulsintervall för tempoträning rekommendera jag till 80-90% av maxpuls vilket i mitt fall blir en puls mellan 150-170 pulsslag i minuten. Detta pulsintervall blir bra om du som vanlig motionär tänker dig en löpning mellan 2,5 km till 10 km i jämn fart. viss risk finns att gå ut lite för hårt med högre puls och minskar effektiviteten i löpningen.
3. Intervall träningen bör ligga under själva intervallen mellan 80-95% av maxpuls vilket i mitt fall ger en puls mellan 150-180/minut. Det är klokt att lära sig i vilken puls du får din stumhet (mjölksyra) i benen och balansera din puls under denna tröskel. under kortare intervaller tål du högre puls och i dom längre något lägre puls.
Många föredrar också att lägga till en fjärde pulsintervall som vi kan kalla snabbdistans då du springer längre än i tempoträningen och har en lägre puls -förslagsvis 70-75% av maxpuls.
Hoppas du blir inspirerad av pulsbaserad träning och provar på själv. Börja med att uppskatta din maxpuls och bestäm sedan i vilken pulsintervall du skall ligga i under träningen och sedan är det bara att testa. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar