onsdag 7 oktober 2009

Detta fantastiska föreningsliv!


Under årens lopp har jag varit engagerad i ett flertal föreningar både som aktiv och som förälder. I vissa föreningar som ledare och tränare men med åren fler uppdrag i styrelser och som förälder. Just nu är jag ordförande i Mariestads Frilufts Klubb som håller på både med orientering och skidor. Efter en kväll med styrelsemöte från 19 - 21.30 slås jag av den otroliga kraft och engagemang som finns i dessa ideela föreningar. och då tänker jag inte direkt på de människor som syns som tränare eller aktiva -dom får ofta sin belöning av åskådare och media -utan dom som får allt att fungera i föreningen. Hjältarna i föreningen är materialaren, kassören/styrelserepresentanter, serveringspersonal, vaktmästare mm som helt oavlönat sätter föreningens bästa framför allt. Ganska ofta hör vi ju att det är färre som engagerar sig inom idrotten ideellt men jag tror inte på detta. I min värld ser jag fantastiskt många som ställer upp för föreningslívet. Vilken resurs detta är för Mariestad och dess invånare! Och det mesta tar vi för givet eller hur? Nu när kommunen börjar dra i dessa "peanuts" till pengar som går till föreningslivet tror jag inte dom förstår vad det är dom gör. Föreningslivets aktiviteter har en stark koppling till folkhälsan och borde istället uppmuntras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar