fredag 2 oktober 2009

Varför måste allt gå lätt?


Fredagens betraktelse får bli ändå bli vår falska förhoppning om hälsa och välbefinnande utan att behöva göra någonting. Jag blir så trött när jag läser tidningen och man lyfter fram träning som mer stärker ditt självförtroende och poängterar att det inte måste vara jobbigt (=svettigt)utan satsa på lättyoga. Eller när media förfasar sig över Anna Anka som tränar varierat 5!!! gånger i veckan (ortoexi?) Och jag börjar tröttna rejält på att höra folk som pratar om lätträning och easy hit och easy dit. Ok missförstå mig inte.. jag om någon förstår att man måste börja lite lugnt om man inte tränat förrut -men sedan. Vad är lägsta nivå för en frisk människa! Jag vill att vi skall vara raka och beskriva för människor vad som krävs för att ha en fullt frisk kropp. Du behöver gå minst 10000 steg per dag - Du behöver en viss mängd styrke och konditionsträning förutom detta och då gärna 2-3 ggr/v. Och hallå! du är ändå inte en sportfåne eller träningsnarkoman. Din kropp behöver detta. Det är inte farligt att svettas utan bra för kroppen . träningsvärk är normalt och visar att du ansträngt dina muskler som av denna belastning kommer att bli starkare. Varför måste allt vara lätt? måste även träningen bli en belöning (ingen ansträngning) som godisbiten bullen eller fredagspilsnern? I eftermiddag kör vi Spin'Pump och jag vet -det är inte lätt det ger lite mjölksyra och träningsvärk men vad är belöningen = välmående och en starkare och friskare kropp. Min Farmor blev 100 år och skulle älskat det här inlägget. Hon tränade ingenting och alltid = satt aldrig still och jobbade med någonting hela dagarna lägg till också att hon lagade fantastisk mat av rena råvaror som fanns tillgängligt = närproducerat.



2 kommentarer:

  1. Jag bara älskar att läsa dina härligt engagerade inlägg om sånt här!! För visst är välmåendet efter träning en underbar belöning. Dessutom blir man gladare!

    SvaraRadera
  2. Härligt Tommy du har så rätt, minns mitt första Body Pump pass hos er, hade nästan inget på stången, trots det så hade jag problem i tre dagar att ställa mjölken på översta hyllan i kylen! Gick bara inte att räta armarna så pass! Nu några år senare efter att ha lyssnat på er filosofi med varierad träning så testar jag allt i en härlig blandning! Man vill ju va både smidig, stark o orka! Tack för ett härligt morgonpass!

    SvaraRadera