torsdag 18 mars 2010

Promenad är inte träning!

I gårdagens MT ställs frågan till 5 personer om dom tränar. 4 personer svara ja jag promenerar en femte att hon kör lite friskis svettis. Snälla människor! promenad är inte träning. Promenad är ett sätt att transportera sig något som ingår i var människas naturliga vardag och rörelsemönster. Gå 10 000 steg varje dag för att få en bas i din aktivitet - sedan lägger du till några konditions och styrkepass. Snälla... hjälp mig att sprida kunskapen till dessa människor promenad är inte träning!

5 kommentarer:

  1. men promenad kan va träning...
    Kan inte låta bli att inte hålla med dig
    Går man riktigt fort i en timme eller så, så är det väl träning, kanske inte hårdträning men ändå, och går man med stavar är det väl ännu bättre.
    Men jag förstår din reaktion, man lurar folk att tro att de tränar om man tycker att enbart promenad är träning, men i kombination med annat funkar det (för mig i alla fall)
    Jag tänker mig att all motion är bättre än ingen motion. Är jag helt fel ute då?

    SvaraRadera
  2. Kan detta inte handla om hur man tolkar olika begrepp; jag tror att du Tommy associerar promenad med att gå sakta men Johanna använder ordet gå som låter direkt lite snabbare...

    Och vidare, finns det skillnad mellan träning och motion...
    En som tänker fotvandra en vecka på alperna föredrar nog att gå mycket och en som tänker springa marathon springer mycket...

    Allt beror alltså på syftet med motionen/träningen, eller? För en gammal människa som har suttit stilla kanske tycker att just promenader är tillräckligt men en som tränar mycket och regelbundet tycker att promenad är just det du säger Tommy; ett sätt att transportera sig.

    Detta var mina tankar innan jag transporterar mig till träningsanläggningen som heter NC Mariestad...

    Ulla S

    SvaraRadera
  3. Visst har ni rätt mina vänner... men tyvärr har många fått för sig att det räcker med att promenera. Tänk på aktivitetspyramiden för att få rätt dos av rörelse: först går vi fram och tillbaka till olika aktiviteter och då gärna 10 000 steg/dag. sedan för att förbättra olika funktioner som styrka och kondition så ägnar vi oss åt just det. Men visst är det så att om jag planerar att träna promenad så blir det träning. min reaktion (blir faktiskt lite frustrerad) är just att många tror att det räcker med att promenera. Vi ses!

    SvaraRadera
  4. håller med dig faktiskt
    nu ska jag ge mig iväg och "träna" i Branäs några dagar. Hoppas snön smält bort här tills vi kommer hem.

    SvaraRadera
  5. Japp, och just skillnaden mellan motion och träning kan vara bra att förstå; om jag klipper gräset eller går en liten runda med hunden har jag "motionerat" på just den där bas-10000-steg-nivån men jag tränar knappast några muskler...jo förresten; ansiksmusklerna då båda aktiviteterna ibland kräver KRAFTORD...

    Ulla S

    SvaraRadera