söndag 14 mars 2010

Rätt låt vann!

Jaha va vad det jag sa... visst var det rätt låt som vann svenska uttagningen till melodifestivalen? och antingen blir denna uttagning bättre och bättre eller så blir jag äldre och äldre för nu sitter man ju där som mina föräldrar gjorde och kastas mellan hopp och förtvivlan. Ja just det -träningsblogg var det ju ;) Alla ni som tränar i gymmet eller själva på annat sätt: har ni funderat på varför ni alltid tränar med ungefär samma antal set och reps? Märkligt nog så har forskningen fått oss att tro att för bästa styrkeförbättringen av en muskel så är 3 set och 8-10 reps i varje set bästa upplägget i träningen. Och vill man ha mer uthållighet i musklerna så är 3 set a' 15-20 reps bästa antalet. Det här passar också den svenska mentaliteten bra -vi vill ju ha ordning och reda och en bra organisation på vår träning. Men stämmer det? ja kanske om man mäter kraften i en enskild muskel kopplat till just den specifika övningen men absolut inte om du ser till funktionaliteten. Testa att vända på alla begrepp. gör 1 set och 100 reps nästa gång och vid nästa träning 10 set och 3 reps i varje. Om det är någonting jag lärt mig så är det att kroppen vänjer sig vid belastning och för att få bra träningseffekt = utveckling så måste jag hela tiden utsätta den för ny belastning. mer om detta under veckan.....(visst är söndagen en bra dag för reflektion?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar