fredag 18 september 2009

Man är sig själv närmast?

Läser med bestörtning att E-lux varslar ytterligare 90 personer, JC affären och Önska butiken på gågatan - Mariestads paradgata slår igen Vår K-märkta golfbana i Ahlhagen läggs ner. Flera riktigt stora nederlag för Mariestad som stad. Nu är det inte längre småbutiker på landsbygd som inte klarar sig utan även butiker i centrum som konkureras ut av stormarknad och större städer med bättre utbud. Illavarslande tecken att de verksamheter som går bäst är videoaffären och lågprisbutiker och istället för näringsverskamhet med service och kvalitet så dyker loppis och sekond hand upp som svampar i jorden. Jag tror alla måste fråga sig själva vilken sort stad man vill ha! Jag sticker inte under stolen med att jag ibland tar mig en tur till Skövde för att få variation och bättre utbud ibland men det mesta måste vi försöka handla av våra lokala handlare - även om det ibland kan kosta någon krona mer. Vi bör värna om butiker som ger oss service och kvalitet och handen på hjärtat - visst är det skönt att kunna få hjälp om något blir fel eller går sönder? Det är värt en hel del eller hur?
Och en sak till: Är det bara jag som reagerar på allt skit som säljs på stormarknadens lågprisbutiker? verktyg och prylar som enbart kostar frakten från Kina? Vad kostar det miljön att producera detta? för att sedan bara kastas....
Nog för idag.. nästa gång du handlar: ta en funderare på vad för slags butiker du vill ha i stan och gynna dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar