lördag 5 september 2009

Vill du bli biffig?







En av de vanligaste frågorna när nya börjar träna styrketräning är : Jag får väl inte stora muskler nu va? för det vill jag inte ha- jag vill inte se ut som dom där bodybuildarna. frågan speglar helt klart den okunskap som finns om träning. Visst är kroppen bra på att anpassa sig till förändringar men man måste förstå att en kroppsbyggare ägnat åratal av stenhård styrketräning 5-6 ggr i veckan. Nu är det väl inte många av oss som upplever att kroppsbyggarna är ett ideal utan dom flesta vill ha en stark och väl proportionerlig kropp. som jag sa så är ju kroppen mycket anpassningsbar och formar sig efter din träning. Tränar du varierat och med många muskler inblandade i rörelserna (BodyPump, kettlebells, flex, athletics mm) så blir musklerna naturligt starka och proportinerliga (ser naturligt ut) jobbar du istället mer isolerat med en muskel i taget -stor belastning och färre repetitioner så blir musklerna större och ibland ser det oproportionerligt ut. (vissa älskar ju biceps eller hur) Min favoritmuskel är ändå hjärtat -med svagt hjärta (dålig syreupptagning) riskerar du framtida besvär i hjärt och kärlsjukdomar så visst måste det här vara prio 1? vilket är ditt ideal? Nej nu får det bli lite fotboll - Ungern - Sverige : mitt tips 0-3

3 kommentarer:

  1. Zlatan regerar! Alla mål räknas, men du hade fel...

    SvaraRadera
  2. Ok! men visst var det en bra match och ett fantastiskt slut?

    SvaraRadera
  3. Jag är i dessa lägen lokalpatriot o måste säga att Mellbergs 1-0 va bäst, Gullspång har fostrat några riktigt bra exemplar :))

    SvaraRadera